Βήματα Τόνωσης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα
Η οικονομική κρίση της τελευταίας δεκαετίας, η δημογραφική γήρανση του πληθυσμού και η χαμηλή παραγωγικότητα συγκεκριμένων κατηγοριών εργαζομένων, ανάγκασε τις περισσότερες χώρες να συνειδητοποιήσουν ότι θα έπρεπε να επενδυθούν κεφάλαια στη γνώση και στην καινοτομία. Το εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό οφείλει να αποτελέσει την βάση για την ενίσχυση των επιπέδων παραγωγικότητας και αποτελεί τον σημαντικότερο πόρο προκειμένου να ξεχωρίσει μια οικονομία στο σύγχρονο και συνεχώς ανταγωνιστικό οικονομικό περιβάλλον.
Η Ελλάδα εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σημαντικές δυσκολίες σε ό,τι αφορά την αντιμετώπιση των αναγκών της αγοράς εργασίας, καθώς δυσκολεύεται να ενσωματώσει τους αποφοίτους της στην αγορά εργασίας. Η διαρκώς αυξανόμενη προσφορά γνώσης στους νέους δεν επιλύει το πρόβλημα της ανεργίας -παρά το γεγονός ότι έχει βελτιωθεί σημαντικά το ποσοστό των νέων που ολοκληρώνει δευτεροβάθμιες και ανώτατες σπουδές- διότι, σύμφωνα με τους εργοδότες, υφίσταται πρόβλημα στην αναζήτηση εργαζομένων με τις κατάλληλες δεξιότητες. . Νέες δεξιότητες απαιτούνται, σε νέες θέσεις εργασίας που προκύπτουν σε νέους τομείς οικονομικής δραστηριότητας. Τα γνωστά σε όλους soft skills τα οποία αφορούν την ικανότητα επίλυσης σύνθετων προβλημάτων, την ύπαρξη κριτικής σκέψης, την έμφυτη δημιουργικότητα, την δυνατότητα κρίσης και λήψης αποφάσεων, τη συναισθηματική νοημοσύνη, τη συνεργασία και τον συντονισμό με τους άλλους, την διαπραγμάτευση και γνωστική ευελιξία, αποτελούν το συγκριτικό πλεονέκτημα που οφείλει να διαθέτει ο εργαζόμενος που θέλει να έχει αξιώσεις στην αγορά εργασίας σήμερα.
Ένας τρόπος για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος μετάβασης είναι η στενότερη σύνδεση των μαθητών με τις θέσεις εργασίας μέσω της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Ήδη από τα σχολικά έτη 2023-2025 βρίσκονται σε πλήρη λειτουργία 19 Πρότυπα ΕΠΑ.Λ. στις περιοχές της Αλεξανδρούπολης, του Λαυρίου, της Γλυφάδας, του Χαϊδαρίου, του Ταύρου, της Ελευσίνας, του Αιγίου ,της Αμαλιάδας, της Πτολεμαΐδας, της Κέρκυρας, του Βελεστίνου, της Κατερίνης, του Ακρωτηρίου Χανίων, Νεάπολης Λασιθίου, της Ρόδου, της Σύρου, του Κιάτου και της Άμφισσας
Τι προβλέπει όμως ο θεσμός των Πρότυπων ΕΠΑ.Λ;
Τα συγκεκριμένα σχολεία ,καλούνται να διαμορφώσουν ένα νέο πεδίο εφαρμογής εκπαιδευτικών καινοτομιών, στον χώρο της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, ΕΕΚ, προκειμένου η ελληνική αγορά εργασίας να μπορεί να ανταποκριθεί στις νέες προκλήσεις. Πρόκειται να υιοθετήσουν σύγχρονες εκπαιδευτικές πρακτικές, και να εξάγουν χρήσιμα συμπεράσματα τα οποία θα συμβάλουν στην διαμόρφωση της ΕΕΚ στην χώρα μας. Θα πρέπει να προωθούν τις καινοτομίες που χρειάζεται να υιοθετήσει η ΕΕΚ για να ανταποκριθεί στις υψηλές απαιτήσεις των νέων εργασιακών περιβαλλόντων όπως αυτά διαμορφώνονται στις σύγχρονες οικονομίες. Να αναπτύξει προγράμματα σπουδών, έτσι ώστε οι δεξιότητες των ατόμων να επιτρέπουν τη δυνατότητα μετακίνησης μεταξύ θέσεων εργασίας και τομέων και να διαμορφώνουν τη βάση για την ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων. Να ενθαρρύνει τη συμμετοχή στη δια βίου μάθηση και παράλληλα να πείσει τους εργοδότες και τους εμπλεκόμενους φορείς να επενδύσουν στη συνεχή ανάπτυξη δεξιοτήτων και τέλος να εξοπλίσει τα εκπαιδευτικά ιδρύματά της με τα απαραίτητα μέσα, προκειμένου να ανταποκριθούν αποτελεσματικά στις αναδυόμενες απαιτήσεις της αγοράς εργασίας.
Καθίσταται εμφανής λοιπόν η μεγάλη σημασία που καλείται να διαδραματίσει η ίδρυση των Πρότυπων ΕΠΑ.Λ για τη διαμόρφωση και ενίσχυση της ΕΕΚ στην Ελλάδα. Καθώς ο ρόλος τους είναι να αναβαθμίσουν την Επαγγελματική Εκπαίδευση, για αυτό και χρειάζεται να υποστηρίζονται σε θεσμικό και λειτουργικό επίπεδο ώστε να διασφαλίζεται η αποτελεσματική λειτουργία τους και να προάγεται η επαγγελματική επιστημονική γνώση.
Σε περίπτωση που θα ήθελε κάποιος/α σε οποιαδήποτε ηλικία και αν βρίσκεται, είτε είναι μαθητής/τρια ,είτε ενήλικος/η ,να ασχοληθεί με κάποιον τομέα της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και να αποκτήσει ένα ισχυρό εργαλείο προσαρμογής στην αγορά εργασίας έτσι όπως αυτή διαμορφώνεται επικεντρωμένη στις τεχνική εκπαίδευση, θα μπορούσε να πραγματοποιήσει μια συνεδρία Συμβουλευτικής μέσω του εξειδικευμένου εργαλείου επαγγελματικού προσανατολισμού ADVISOR. Το συγκεκριμένο εργαλείο σε συνδυασμό με το κατάλληλα διαμορφωμένο πλάνο συμβουλευτικής από τους εξειδικευμένους Συμβούλους Επαγγελματικού Προσανατολισμού της EMPLOYEDU, Σύμβουλοι Εκπαίδευσης και Σταδιοδρομίας, θα το/την βοηθήσει να ανακαλύψει τις κλίσεις και τις δεξιότητες του/της που αφορούν τις νέες απαιτήσεις της αγοράς εργασίας και επικεντρώνονται στην απόκτηση τεχνικών γνώσεων και δεξιοτήτων.
Μαρία Κουμανδέρη, Συμβούλους Επαγγελματικού Προσανατολισμού, EMPLOYEDU Σύμβουλοι Εκπαίδευσης και Σταδιοδρομίας,